11th Rethinking Educational Ethnography Conference
June 6-7 2024. Faculty of Education. Zaragoza (Spain)
Rethinking Critical
Ethnography: Interconnections between doing ethnography and transformation in
educational contexts
Conference background
At ECER 2010 in Helsinki, researchers from the Ethnography 19 Network discussed emerging concerns about the diversification and amplification of cultural contexts due to the increasing growth of virtuality and discovered a shared interest. This shared interest started the first Rethinking Educational Ethnography conference. Since then, ten international conferences were organised in Helsinki (2010), Porto (2011), Barcelona (2012), Naples (2013), Copenhagen (2014), Boras (2015), Klaipeda (2016), Budapest (2017), Graz (2018), Freiburg (2023).Each year, participants discuss topics related to ethnographic epistemology, methodology, and practice. It is a small conference with a maximum of 20 papers. Those are distributed prior to the conference. Every paper session is scheduled for 40 minutes, 10 minutes for the author(s) to emphasise main points and arguments, and the remaining 30 minutes for a common conversation and discussion of the paper. Participants are from a wide range of experienced as well as early career researchers from all parts of Europe. In recent years our delegates have come from Europe, the United States, South America, the Near and Far East, South East Asia, as well as Australia. The conference serves as one of the main sources of papers submitted to the journal Ethnography and Education.
The eleventh conference builds on the spirit of previous Rethinking Educational Ethnography conferences and is organised by the ‘Education and Diversity’ research group, Faculty of Education, Department of Education Sciences, CIFICE at the University of Zaragoza, Esbrina research group from the University of Barcelona, Contemporary Childhood research group from the Autonomous University of Madrid (Spain), Department of Philosophy, Sociology, Pedagogy and Applied Psychology, from University of Padova, Queen's University Belfast, University of Huddersfield (UK), University of Boras (Sweden) and the European Educational Research Association EERA, Network 19 Ethnography.
Antecedentes de la conferencia
En
la conferencia ECER 2010 celebrada en Helsinki, investigadores e investigadoras de
la Red Etnografía 19 debatieron las preocupaciones emergentes sobre la
diversificación y amplificación de los contextos culturales debido al
creciente desarrollo de la virtualidad, y descubrieron un interés
compartido. Este interés compartido puso en marcha la primera
conferencia Rethinking Educational Ethnography. Desde entonces, se han
organizado diez conferencias internacionales en Helsinki (2010), Oporto
(2011), Barcelona (2012), Nápoles (2013), Copenhague (2014), Boras
(2015), Klaipeda (2016), Budapest (2017), Graz (2018) y Friburgo (2023).
Cada
año, los y las participantes debaten temas relacionados con la epistemología,
la metodología y la práctica etnográficas. Se trata de una conferencia
pequeña, con un máximo de 20 ponencias. Éstas se distribuyen antes de la
conferencia. Cada sesión de ponencias está programada para 40 minutos,
10 minutos para que el/los autor/es o la/s autora/s destaquen los puntos y argumentos
principales, y los 30 minutos restantes para una conversación y debate
entre los y las participantes sobre la ponencia. Los y las participantes proceden de un amplio
elenco de investigadores, tanto senior como noveles, de toda
Europa. En los últimos años, nuestros y nuestras participantes han venido de Europa,
Estados Unidos, Sudamérica, Oriente Próximo y Lejano, el Sudeste
Asiático y Australia. La conferencia es una de las principales fuentes
de artículos presentados a la revista Etnografía y Educación.
La undécima conferencia se basa en el espíritu de las anteriores
conferencias Rethinking Educational Ethnography y está organizada por el
grupo de investigación "Educación y Diversidad" de la Facultad de
Educación, Departamento de Ciencias de la Educación, CIFICE de la
Universidad de Zaragoza, el grupo de investigación Esbrina de la
Universidad de Barcelona, Grupo de investigación Infancia Contemporánea
de la Universidad Autónoma de Madrid (España), Departamento de
Filosofía, Sociología, Pedagogía y Psicología Aplicada, de la
Universidad de Padua, Queen's University Belfast, Universidad de
Huddersfield (Reino Unido), Universidad de Boras (Suecia) y la
Asociación Europea de Investigación Educativa EERA, Network 19
Ethnography.
Conference scope
In the context of debates about the status of ethnographic knowledge in education (Hammersley, 2018) and the limited consideration of ethnographic research from a critical perspective, the next conference aims to examine the interconnections between doing ethnography and transformation in educational contexts (e.g. Beach and Vigo-Arrazola, 2021; Vigo-Arrazola and Tummons, 2023). Although contexts vary, ethnographic research is strongly connected to issues of culture, power, and vulnerability, and their continual reproduction (Lather, 1986). In this sense, the concern with the meaning of ethnographic research in education leads to central questions about not simply ethnography as a method, encompassing theoretical, ethical, hierarchical issues connected to the relationships between researchers and research participants and their positioning (Bagley and Castro-Salazar, 2017; Barbour, 2010; Dennis, 2009; Powell, 2022; Sancho and Hernández, 2020). But fundamentally the purpose of engaging in ethnography with participants, for example as public intellectuals (Gramsci, 1971).
The eleventh conference, in addition to building on the knowledge generated at the previous meetings, will thus invite ethnographers from different fields of educational research to discuss the significance of holding a critical ethnographic perspective. The conference will explore the meaning and implications of ethnographic research in education in terms of opportunities for participant empowerment and the need for a stronger focus on social justice for teachers, learners and communities. Something particularly relevant considering the amazing power of corporations to build and control spaces and experiences. The conference will provide an important and safe intellectual space to critically reflect on the dialogical processes of interaction and conversations between researchers and participants, and the processes and possibilities for transformation.
The following indicative questions are posed:
- How are participants' voices present in the research process?
- How and when does the return of data collected during the research take place?
- How is participants' reflection present? How are changes reflected during the research process?
- How does the research contribute to educational policy debate?
- How does the research contribute to change in situations of disadvantage?
- How do fourth generation creative practices occur in the development of ethnographic research? How ethnographic research is contributing to innovation in researched situations? How ethnographic research is contributing to innovation in research?
- What is the role of dialectics in the research process?
The
eleventh conference invites proposals for papers that explore the development
and consolidation of these and other related issues and reflect on the
production of new knowledge and understanding of policy and practice in educational
spaces that are committed to the Sustainable Development Goals. Debate on these
issues can contribute to improving qualitative and empirical research design
and also to organisational and pedagogical development to promote active
participation in ethnographic research on educational innovation and its
dynamics.
This conference encourages both academics and doctoral students to present their research and welcomes presentations of completed studies, fieldwork, or work in progress.
Contexto de la conferencia
En el contexto de los debates sobre el estatus del conocimiento etnográfico en la educación (Hammersley, 2018) y ante la limitada consideración de la investigación etnográfica desde una perspectiva crítica, la próxima conferencia tiene como objetivo examinar las interconexiones entre hacer etnografía y la transformación en contextos educativos (por ejemplo, Beach y Vigo-Arrazola, 2021; Vigo-Arrazola y Tummons, 2023). Aunque los contextos varían, la investigación etnográfica está fuertemente conectada con cuestiones de cultura, poder y vulnerabilidad, y su continua reproducción (Lather, 1986). En este sentido, la preocupación por el sentido de la investigación etnográfica en educación conduce a cuestiones centrales sobre no simplemente la etnografía como método, abarcando cuestiones teóricas, éticas, jerárquicas conectadas a las relaciones entre investigadores e investigadoras y participantes en la investigación y su posicionamiento (Bagley y Castro-Salazar, 2017; Barbour, 2010; Dennis, 2009; Powell, 2022; Sancho y Hernández, 2020). El propósito fundamental que se plantea es hacer etnografía con los participantes, como por ejemplo como intelectuales públicos (Gramsci, 1971).
La undécima
conferencia, además de basarse en los conocimientos generados en las
reuniones anteriores, invitará a etnógrafos y etnógrafas de distintos campos de la
investigación educativa a debatir la importancia de mantener una
perspectiva etnográfica crítica. La conferencia explorará el significado
y las implicaciones de la investigación etnográfica en la educación en
términos de oportunidades para el empoderamiento de los participantes y
la necesidad de centrarse más en la justicia social para profesores,
alumnos y comunidades. Algo especialmente relevante teniendo en cuenta
el asombroso poder de las corporaciones para construir y controlar
espacios y experiencias. La conferencia ofrecerá un espacio intelectual
importante y seguro para reflexionar críticamente sobre los procesos
dialógicos de interacción y las conversaciones entre investigadores e investigadoras y
participantes, y los procesos y posibilidades de transformación.
Se plantean las siguientes preguntas indicativas:
- ¿Cómo están presentes las voces de los y las participantes en el proceso de investigación?
- ¿Cómo y cuándo tiene lugar la devolución de los datos recogidos durante la investigación?
- ¿Cómo está presente la reflexión de los y las participantes? ¿Cómo se reflejan los cambios durante el proceso de investigación?
- ¿Cómo contribuye la investigación al debate sobre política educativa?
- ¿Cómo contribuye la investigación al cambio en situaciones de desventaja?
-
¿Cómo se producen las prácticas creativas de cuarta generación en el
desarrollo de la investigación etnográfica? ¿Cómo contribuye la
investigación etnográfica a la innovación en las situaciones
investigadas? ¿Cómo contribuye la investigación etnográfica a la
innovación en la investigación?
- ¿Cuál es el papel de la dialéctica en el proceso de investigación?
La undécima conferencia invita a presentar propuestas de ponencias que exploren el desarrollo y la consolidación de estas y otras cuestiones relacionadas y reflexionen sobre la producción de nuevos conocimientos y la comprensión de la política y la práctica en espacios educativos comprometidos con los Objetivos de Desarrollo Sostenible. El debate sobre estas cuestiones puede contribuir a mejorar el diseño de la investigación cualitativa y empírica y también al desarrollo organizativo y pedagógico para promover la participación activa en la investigación etnográfica sobre la innovación educativa y sus dinámicas.
Esta conferencia anima tanto a académicos y académicas como a estudiantes de doctorado a presentar sus investigaciones y da la bienvenida a presentaciones de estudios finalizados, trabajos de campo o trabajos en curso.
References / Referencias
Bagley, C., &
Castro-Salazar, R. (2017). Critical arts–based research: A performance
of provocation. Qualitative Inquiry, 9–10, 945–955.
Barbour, A.
(2010). Exploring some ethical dilemmas and obligations of the
ethnographer. Ethnography and Education, 5(2), 159-173.
Beach, D.,
& Vigo-Arrazola, M. B. (2021). Critical ethnographies of education
and for social and educational transformation: A meta-ethnography.
Qualitative Inquiry, 27(6), 677-688.
Dennis, B. (2009). What does it mean when an ethnographer intervenes?. Ethnography and Education, 4(2), 131-146.
Gramsci, A. (1971). Selections from the Prison Notebooks. International Publishers.
Hammersley, M. (2018). What is ethnography? Can it survive? Should it?. Ethnography and education, 13(1), 1-17.
Powell,
D. (2022). Critical ethnography in schools: Reflections on power,
positionality, and privilege. International Journal of Qualitative
Studies in Education, 35(1), 18-31.
Hernández, F. & Sancho, J. M.
(2020). Los movimientos de la investigación: de lo cualitativo a lo
postcualitativo. In F. Hernández, Aberasturi, E., Sancho J. M. &
Correa, J. M. ¿Cómo aprenden los docentes?: tránsitos entre
cartografías, experiencias, corporeidades y afectos. (31-42). Ediciones
Octaedro.
Vigo-Arrazola, B., & Tummons, J. (2023). Guest
Editorial: Ethnographies of Education for Social Justice. Ethnography
and Education, 18(1), 1-3.
Call for papers
The Rethinking Educational Ethnography 2024 Conference invites papers that reflect and build on current debates in ethnographic epistemology, methodology and practice. We specifically invite papers that address one or more of the following themes:
Presentación de comunicaciones
La
Conferencia Rethinking Educational Ethnography 2024 invita a presentar
ponencias (en inglés) que reflejen y se basen en los debates actuales sobre
epistemología, metodología y práctica etnográficas. En concreto,
invitamos a presentar trabajos que aborden uno o más de los siguientes
temas:
Call of abstracts
The conference "Rethinking Educational Ethnography" allows and encourages the active participation of researchers at all stages of professional qualification. Abstracts may relate to completed studies, fieldwork, or work in progress, and should contain the main arguments, fieldwork methods, analytical methods and conclusions. Abstracts should be no longer than 400 words (excluding references) and should be submitted in English to mbvigo@unizar.es using the REE 2024 abstract template.
Accepted full papers, due 17.04.24,
will be based on the submitted abstracts and should contain a minimum of 2,000
and a maximum of 5,000 words. All papers will be shared among conference
participants so that less time can be spent on presentations and more time can be
devoted to conversation and discussion during the sessions. The conference is
linked to the Journal Ethnography and Education, which welcomes submissions of
papers prepared for the conference.
Presentación de resúmenes
La
conferencia "Repensar la etnografía educativa" permite y fomenta la
participación activa de investigadores e investigadoras de todas las etapas de
cualificación profesional. Los resúmenes pueden referirse a estudios
terminados, trabajos de campo o trabajos en curso, y deben contener los
argumentos principales, los métodos de trabajo de campo, los métodos
analíticos y las conclusiones. Los resúmenes no deberán superar las 400
palabras (excluidas las referencias) y deberán enviarse en inglés a 'mbvigo@unizar.es' utilizando la plantilla de resúmenes de REE 2024.
Las
ponencias completas aceptadas, que deberán enviarse antes del 17.04.24,
se basarán en los resúmenes enviados y deberán contener un mínimo de
2.000 y un máximo de 5.000 palabras. Todas las ponencias se repartirán
entre los participantes en la conferencia, de modo que se pueda dedicar
menos tiempo a las presentaciones y más a la conversación y el debate
durante las sesiones. La conferencia está vinculada a la revista Journal
Ethnography and Education, que agradecerá el envío de las ponencias
preparadas para la conferencia.
Timeline / Calendario
Submission starts, Call for Papers/ Comienzo recepción de resúmenes |
20.09.23 |
Submission ends / Fin de recepción de resúmenes |
20.12.23 |
Review results announced / Aviso de los resultados de revisión |
15.01.24 |
Registration opens / Apertura de inscripción |
01.02.24 |
Full paper submission ends / Fin de recepción de textos completos |
10.03.24 |
Registration deadline / Fecha límite de inscripción: |
10.03.24 |
Conference proceedings and program
announced / Publicación del Programa de la Conferencia |
17.04.24 |
Conference Dates / Fecha de la Conferencia |
06/07.06.24 |
The REE 2024 conference organisers:
Begoña Vigo-Arrazola (U of Zaragoza),
Belén Dieste (U of Zaragoza), Lisa Bugno (U. Padova), Carl Bagley (Queens’ U of
Belfast), Juana Sancho-Gil (U of Barcelona), Fernando Hernández-Hernández (U of
Barcelona), David Poveda (Autonomous U of Madrid), Lisa Russell (University of
Huddersfield), and Dennis Beach (University of Boras)
Organizadores de REE 2024:
Begoña Vigo-Arrazola (U de Zaragoza), Belén Dieste (U de Zaragoza), Lisa Bugno (U. Padova), Carl Bagley (Queens’ U of Belfast), Juana Sancho-Gil (U de Barcelona), Fernando Hernández-Hernández (U de Barcelona), David Poveda (U Autónoma de Madrid), Lisa Russell (U de Huddersfield), and Dennis Beach (U de Boras)
Getting to Zaragoza: Accommodation Alojamiento
HOTELES CONCERTADOS CON LA UNIVERSIDAD DE ZARAGOZA
|
|
|