Eventos

11th Rethinking Educational Ethnography Conference. Zaragoza. June 6-7 2024 - Rethinking Critical Ethnography: Interconnections between doing ethnography and transformation in educational contexts

11th Rethinking Educational Ethnography Conference

June 6-7 2024. Faculty of Education. Zaragoza (Spain)




Rethinking Critical Ethnography: Interconnections between doing ethnography and transformation in educational contexts



Conference background

At ECER 2010 in Helsinki, researchers from the Ethnography 19 Network discussed emerging concerns about the diversification and amplification of cultural contexts due to the increasing growth of virtuality and discovered a shared interest. This shared interest started the first Rethinking Educational Ethnography conference. Since then, ten international conferences were organised in Helsinki (2010), Porto (2011), Barcelona (2012), Naples (2013), Copenhagen (2014), Boras (2015), Klaipeda (2016), Budapest (2017), Graz (2018), Freiburg (2023).

Each year, participants discuss topics related to ethnographic epistemology, methodology, and practice. It is a small conference with a maximum of 20 papers. Those are distributed prior to the conference. Every paper session is scheduled for 40 minutes, 10 minutes for the author(s) to emphasise main points and arguments, and the remaining 30 minutes for a common conversation and discussion of the paper. Participants are from a wide range of experienced as well as early career researchers from all parts of Europe. In recent years our delegates have come from Europe, the United States, South America, the Near and Far East, South East Asia, as well as Australia. The conference serves as one of the main sources of papers submitted to the journal Ethnography and Education.

The eleventh conference builds on the spirit of previous Rethinking Educational Ethnography conferences and is organised by the ‘Education and Diversity’ research group, Faculty of Education, Department of Education Sciences, CIFICE at the University of Zaragoza, Esbrina research group from the University of Barcelona, Contemporary Childhood research group from the Autonomous University of Madrid (Spain), Department of Philosophy, Sociology, Pedagogy and Applied Psychology, from University of Padova, Queen's University Belfast, University of Huddersfield (UK), University of Boras (Sweden) and the European Educational Research Association EERA, Network 19 Ethnography.

Antecedentes de la conferencia

En la conferencia ECER 2010 celebrada en Helsinki, investigadores e investigadoras de la Red Etnografía 19 debatieron las preocupaciones emergentes sobre la diversificación y amplificación de los contextos culturales debido al creciente desarrollo de la virtualidad, y descubrieron un interés compartido. Este interés compartido puso en marcha la primera conferencia Rethinking Educational Ethnography. Desde entonces, se han organizado diez conferencias internacionales en Helsinki (2010), Oporto (2011), Barcelona (2012), Nápoles (2013), Copenhague (2014), Boras (2015), Klaipeda (2016), Budapest (2017), Graz (2018) y Friburgo (2023).

Cada año, los y las participantes debaten temas relacionados con la epistemología, la metodología y la práctica etnográficas. Se trata de una conferencia pequeña, con un máximo de 20 ponencias. Éstas se distribuyen antes de la conferencia. Cada sesión de ponencias está programada para 40 minutos, 10 minutos para que el/los autor/es o la/s autora/s destaquen los puntos y argumentos principales, y los 30 minutos restantes para una conversación y debate entre los y las participantes sobre la ponencia. Los y las participantes proceden de un amplio elenco de investigadores, tanto senior como noveles, de toda Europa. En los últimos años, nuestros y nuestras participantes han venido de Europa, Estados Unidos, Sudamérica, Oriente Próximo y Lejano, el Sudeste Asiático y Australia. La conferencia es una de las principales fuentes de artículos presentados a la revista Etnografía y Educación.

La undécima conferencia se basa en el espíritu de las anteriores conferencias Rethinking Educational Ethnography y está organizada por el grupo de investigación "Educación y Diversidad" de la Facultad de Educación, Departamento de Ciencias de la Educación, CIFICE de la Universidad de Zaragoza, el grupo de investigación Esbrina de la Universidad de Barcelona, Grupo de investigación Infancia Contemporánea de la Universidad Autónoma de Madrid (España), Departamento de Filosofía, Sociología, Pedagogía y Psicología Aplicada, de la Universidad de Padua, Queen's University Belfast, Universidad de Huddersfield (Reino Unido), Universidad de Boras (Suecia) y la Asociación Europea de Investigación Educativa EERA, Network 19 Ethnography.


Conference scope

In the context of debates about the status of ethnographic knowledge in education (Hammersley, 2018) and the limited consideration of ethnographic research from a critical perspective, the next conference aims to examine the interconnections between doing ethnography and transformation in educational contexts (e.g. Beach and Vigo-Arrazola, 2021; Vigo-Arrazola and Tummons, 2023). Although contexts vary, ethnographic research is strongly connected to issues of culture, power, and vulnerability, and their continual reproduction (Lather, 1986). In this sense, the concern with the meaning of ethnographic research in education leads to central questions about not simply ethnography as a method, encompassing theoretical, ethical, hierarchical issues connected to the relationships between researchers and research participants and their positioning (Bagley and Castro-Salazar, 2017; Barbour, 2010; Dennis, 2009; Powell, 2022; Sancho and Hernández, 2020). But fundamentally the purpose of engaging in ethnography with participants, for example as public intellectuals (Gramsci, 1971).

The eleventh conference, in addition to building on the knowledge generated at the previous meetings, will thus invite ethnographers from different fields of educational research to discuss the significance of holding a critical ethnographic perspective. The conference will explore the meaning and implications of ethnographic research in education in terms of opportunities for participant empowerment and the need for a stronger focus on social justice for teachers, learners and communities. Something particularly relevant considering the amazing power of corporations to build and control spaces and experiences. The conference will provide an important and safe intellectual space to critically reflect on the dialogical processes of interaction and conversations between researchers and participants, and the processes and possibilities for transformation.

 The following indicative questions are posed:

-       How are participants' voices present in the research process?

-       How and when does the return of data collected during the research take place?

-       How is participants' reflection present? How are changes reflected during the research process?

-       How does the research contribute to educational policy debate?

-       How does the research contribute to change in situations of disadvantage?

-       How do fourth generation creative practices occur in the development of ethnographic research? How ethnographic research is contributing to innovation in researched situations? How ethnographic research is contributing to innovation in research?

-       What is the role of dialectics in the research process?

The eleventh conference invites proposals for papers that explore the development and consolidation of these and other related issues and reflect on the production of new knowledge and understanding of policy and practice in educational spaces that are committed to the Sustainable Development Goals. Debate on these issues can contribute to improving qualitative and empirical research design and also to organisational and pedagogical development to promote active participation in ethnographic research on educational innovation and its dynamics.

This conference encourages both academics and doctoral students to present their research and welcomes presentations of completed studies, fieldwork, or work in progress.

Contexto de la conferencia

En el contexto de los debates sobre el estatus del conocimiento etnográfico en la educación (Hammersley, 2018) y ante la limitada consideración de la investigación etnográfica desde una perspectiva crítica, la próxima conferencia tiene como objetivo examinar las interconexiones entre hacer etnografía y la transformación en contextos educativos (por ejemplo, Beach y Vigo-Arrazola, 2021; Vigo-Arrazola y Tummons, 2023). Aunque los contextos varían, la investigación etnográfica está fuertemente conectada con cuestiones de cultura, poder y vulnerabilidad, y su continua reproducción (Lather, 1986). En este sentido, la preocupación por el sentido de la investigación etnográfica en educación conduce a cuestiones centrales sobre no simplemente la etnografía como método, abarcando cuestiones teóricas, éticas, jerárquicas conectadas a las relaciones entre investigadores e investigadoras y participantes en la investigación y su posicionamiento (Bagley y Castro-Salazar, 2017; Barbour, 2010; Dennis, 2009; Powell, 2022; Sancho y Hernández, 2020). El propósito fundamental que se plantea es hacer etnografía con los participantes, como por ejemplo como intelectuales públicos (Gramsci, 1971).


La undécima conferencia, además de basarse en los conocimientos generados en las reuniones anteriores, invitará a etnógrafos y etnógrafas de distintos campos de la investigación educativa a debatir la importancia de mantener una perspectiva etnográfica crítica. La conferencia explorará el significado y las implicaciones de la investigación etnográfica en la educación en términos de oportunidades para el empoderamiento de los participantes y la necesidad de centrarse más en la justicia social para profesores, alumnos y comunidades. Algo especialmente relevante teniendo en cuenta el asombroso poder de las corporaciones para construir y controlar espacios y experiencias. La conferencia ofrecerá un espacio intelectual importante y seguro para reflexionar críticamente sobre los procesos dialógicos de interacción y las conversaciones entre investigadores e investigadoras y participantes, y los procesos y posibilidades de transformación.

Se plantean las siguientes preguntas indicativas:
- ¿Cómo están presentes las voces de los y las participantes en el proceso de investigación?
- ¿Cómo y cuándo tiene lugar la devolución de los datos recogidos durante la investigación?
- ¿Cómo está presente la reflexión de los y las participantes? ¿Cómo se reflejan los cambios durante el proceso de investigación?
- ¿Cómo contribuye la investigación al debate sobre política educativa?
- ¿Cómo contribuye la investigación al cambio en situaciones de desventaja?
- ¿Cómo se producen las prácticas creativas de cuarta generación en el desarrollo de la investigación etnográfica? ¿Cómo contribuye la investigación etnográfica a la innovación en las situaciones investigadas? ¿Cómo contribuye la investigación etnográfica a la innovación en la investigación?
- ¿Cuál es el papel de la dialéctica en el proceso de investigación?

La undécima conferencia invita a presentar propuestas de ponencias que exploren el desarrollo y la consolidación de estas y otras cuestiones relacionadas y reflexionen sobre la producción de nuevos conocimientos y la comprensión de la política y la práctica en espacios educativos comprometidos con los Objetivos de Desarrollo Sostenible. El debate sobre estas cuestiones puede contribuir a mejorar el diseño de la investigación cualitativa y empírica y también al desarrollo organizativo y pedagógico para promover la participación activa en la investigación etnográfica sobre la innovación educativa y sus dinámicas.

Esta conferencia anima tanto a académicos y académicas como a estudiantes de doctorado a presentar sus investigaciones y da la bienvenida a presentaciones de estudios finalizados, trabajos de campo o trabajos en curso.


References / Referencias

Bagley, C., & Castro-Salazar, R. (2017). Critical arts–based research: A performance of provocation. Qualitative Inquiry, 9–10, 945–955.
Barbour, A. (2010). Exploring some ethical dilemmas and obligations of the ethnographer. Ethnography and Education, 5(2), 159-173.
Beach, D., & Vigo-Arrazola, M. B. (2021). Critical ethnographies of education and for social and educational transformation: A meta-ethnography. Qualitative Inquiry, 27(6), 677-688.
Dennis, B. (2009). What does it mean when an ethnographer intervenes?. Ethnography and Education, 4(2), 131-146.
Gramsci, A. (1971). Selections from the Prison Notebooks. International Publishers.
Hammersley, M. (2018). What is ethnography? Can it survive? Should it?. Ethnography and education, 13(1), 1-17.
Powell, D. (2022). Critical ethnography in schools: Reflections on power, positionality, and privilege. International Journal of Qualitative Studies in Education, 35(1), 18-31.
Hernández, F. & Sancho, J. M. (2020). Los movimientos de la investigación: de lo cualitativo a lo postcualitativo. In F. Hernández, Aberasturi, E., Sancho J. M. & Correa, J. M. ¿Cómo aprenden los docentes?: tránsitos entre cartografías, experiencias, corporeidades y afectos. (31-42). Ediciones Octaedro.
Vigo-Arrazola, B., & Tummons, J. (2023). Guest Editorial: Ethnographies of Education for Social Justice. Ethnography and Education, 18(1), 1-3.


Call for papers

The Rethinking Educational Ethnography 2024 Conference invites papers that reflect and build on current debates in ethnographic epistemology, methodology and practice. We specifically invite papers that address one or more of the following themes:

  1. The presence of participants' voices in ethnographic research: From description to transformation through reflection, what examples does ethnography show, how are the voices present, what is the role of participants in the research, and what is the role of the ethnographer in the research?
  2. The presence of the role of ethnographers: What epistemological and theoretical frameworks are taken as reference? How is the role of the ethnographer made explicit and represented in ethnographic research? What is his or her role in relation to the participants?
  3. The meaning of ethnographic research in education: How does ethnography contribute to influencing the situations under investigation? How does ethnographic research contribute to making research participants aware of the possibilities and limitations in relation to sustainable development goals? How can the relationship between research and sustainable development be traced ethnographically?
  4. Research ethics: How is the contribution of research to education present in recent academic debates on research ethics? What should be the ethnographer's positionality in the field? What should be the ethnographer's positionality in research dissemination?
  5. The ethnographer's commitment to research: Experience in ethnography and engagement Who conducts the fieldwork? Masters students, pre-doctoral students? How does experience in ethnography contribute to change in the situations under investigation?
  6. Time and ethnographic research: How can the demands and requirements of projects be addressed in relation to the time constraints for research?
  7. On influence and transformation in ethnographic research: How is the influence of ethnography on the field shaped in and out of the field? What role does ethnographic research play in the situations under investigation? What role does ethnographic research play in educational policy?
  8. Space, place, and ethnographic research: How is the influence of ethnography present in the different scenarios according to the vulnerability of the spaces?
  9. Digitisation and ethnographic research: How and in what sense are digital settings present in ethnographic research?


Presentación de comunicaciones

La Conferencia Rethinking Educational Ethnography 2024 invita a presentar ponencias (en inglés) que reflejen y se basen en los debates actuales sobre epistemología, metodología y práctica etnográficas. En concreto, invitamos a presentar trabajos que aborden uno o más de los siguientes temas:

  1. La presencia de las voces de los y las participantes en la investigación etnográfica: De la descripción a la transformación a través de la reflexión, ¿qué ejemplos muestra la etnografía, cómo están presentes las voces, cuál es el papel de los y las participantes en la investigación y cuál es el papel del etnógrafo/a en la investigación?
  2. La presencia del papel de los etnógrafos y las etnográfas:  ¿Qué marcos epistemológicos y teóricos se toman como referencia? ¿Cómo se explicita y representa el papel del/la etnógrafo/a en la investigación etnográfica? ¿Cuál es su papel en relación con los y las participantes?
  3. El significado de la investigación etnográfica en la educación: ¿Cómo contribuye la etnografía a influir en las situaciones investigadas? ¿Cómo contribuye la investigación etnográfica a que los y las participantes en la investigación sean conscientes de las posibilidades y limitaciones en relación con los objetivos de desarrollo sostenible? ¿Cómo puede trazarse etnográficamente la relación entre investigación y desarrollo sostenible?
  4. Ética de la investigación: ¿Cómo está presente la contribución de la investigación a la educación en los recientes debates académicos sobre la ética de la investigación? ¿Cuál debe ser la posición del/la etnógrafo/a?  ¿Cuál debe ser la posición del/la  etnógrafo/a en la difusión de la investigación?
  5. El compromiso del/la etnógrafo/a con la investigación: Experiencia en etnografía y compromiso ¿Quién realiza el trabajo de campo? ¿Estudiantes de máster, estudiantes predoctorales? ¿Cómo contribuye la experiencia en etnografía al cambio de las situaciones investigadas?
  6. Tiempo e investigación etnográfica: ¿Cómo pueden abordarse las exigencias y requisitos de los proyectos en relación con las limitaciones de tiempo para la investigación?
  7. Sobre la influencia y la transformación en la investigación etnográfica: ¿Cómo se conforma la influencia de la etnografía sobre el terreno dentro y fuera de él? ¿Qué papel desempeña la investigación etnográfica en las situaciones investigadas? ¿Qué papel desempeña la investigación etnográfica en la política educativa?
  8. Espacio, lugar e investigación etnográfica: ¿Cómo está presente la influencia de la etnografía en los diferentes escenarios según la vulnerabilidad de los espacios?
  9. Digitalización e investigación etnográfica: ¿Cómo y en qué sentido están presentes los escenarios digitales en la investigación etnográfica?
  10. Sobre la presentación de resultados: ¿Cómo articular adecuadamente el significado de la investigación etnográfica en educación a través de los resultados de la investigación?


Call of abstracts

The conference "Rethinking Educational Ethnography" allows and encourages the active participation of researchers at all stages of professional qualification. Abstracts may relate to completed studies, fieldwork, or work in progress, and should contain the main arguments, fieldwork methods, analytical methods and conclusions. Abstracts should be no longer than 400 words (excluding references) and should be submitted in English to mbvigo@unizar.es using the REE 2024 abstract template.

Accepted full papers, due 17.04.24, will be based on the submitted abstracts and should contain a minimum of 2,000 and a maximum of 5,000 words. All papers will be shared among conference participants so that less time can be spent on presentations and more time can be devoted to conversation and discussion during the sessions. The conference is linked to the Journal Ethnography and Education, which welcomes submissions of papers prepared for the conference.

Presentación de resúmenes
La conferencia "Repensar la etnografía educativa" permite y fomenta la participación activa de investigadores e investigadoras de todas las etapas de cualificación profesional. Los resúmenes pueden referirse a estudios terminados, trabajos de campo o trabajos en curso, y deben contener los argumentos principales, los métodos de trabajo de campo, los métodos analíticos y las conclusiones. Los resúmenes no deberán superar las 400 palabras (excluidas las referencias) y deberán enviarse en inglés a 'mbvigo@unizar.es' utilizando la plantilla de resúmenes de REE 2024.

Las ponencias completas aceptadas, que deberán enviarse antes del 17.04.24, se basarán en los resúmenes enviados y deberán contener un mínimo de 2.000 y un máximo de 5.000 palabras. Todas las ponencias se repartirán entre los participantes en la conferencia, de modo que se pueda dedicar menos tiempo a las presentaciones y más a la conversación y el debate durante las sesiones. La conferencia está vinculada a la revista Journal Ethnography and Education, que agradecerá el envío de las ponencias preparadas para la conferencia.

Timeline / Calendario

Submission starts, Call for Papers/ Comienzo recepción de resúmenes

20.09.23

Submission ends / Fin de recepción de resúmenes

20.12.23

Review results announced / Aviso de los resultados de revisión

15.01.24

Registration opens / Apertura de inscripción

01.02.24

Full paper submission ends / Fin de recepción de textos completos

08.04.24

Registration deadline / Fecha límite de inscripción:

08.04.24

Conference proceedings and program announced / Publicación del Programa de la Conferencia

17.04.24

Conference Dates / Fecha de la Conferencia

06/07.06.24


REGISTER FOR THE CONFERENCE / INSCRIPCIÓN EN LA CONFERENCIA

The REE 2024 conference organisers:

Begoña Vigo-Arrazola (U of Zaragoza), Belén Dieste (U of Zaragoza), Lisa Bugno (U. Padova), Carl Bagley (Queens’ U of Belfast), Juana Sancho-Gil (U of Barcelona), Fernando Hernández-Hernández (U of Barcelona), David Poveda (Autonomous U of Madrid), Lisa Russell (University of Huddersfield), and Dennis Beach (University of Boras)

Organizadores de REE 2024:

Begoña Vigo-Arrazola (U de Zaragoza), Belén Dieste (U de Zaragoza), Lisa Bugno (U. Padova), Carl Bagley (Queens’ U of Belfast), Juana Sancho-Gil (U de Barcelona), Fernando Hernández-Hernández (U de Barcelona), David Poveda (U Autónoma de Madrid), Lisa Russell (U de Huddersfield), and Dennis Beach (U de Boras)





Getting to Zaragoza:
Zaragoza is located in the in the north-east of Spain. It has the privilege of being located right in the middle of Madrid and Barcelona, Valencia and Bilbao. It's easy to see how travel to Zaragoza.  Zaragoza's Airport has several international and national flights to choose from. Plus with a newly built, modern Delicias Station, trains and buses have been centralised into one building, making it very easy to get to this city.


Airport

From Barcelona

Accommodation

Alojamiento

HOTELES CONCERTADOS CON LA UNIVERSIDAD DE ZARAGOZA
11TH RETHINKING EDUCATIONAL ETHNOGRAPHY CONFERENCE
 ZARAGOZA

HOTEL

ADDRESSE

PHONE

SERVICE:

PRICE

 

ALDA CENTRO ZARAGOZA ***

C/ Santiago nº 12

876 091221

Single room with breakfast. VAT included.

50,00 €

Bookings received until 15/04/2024.

Template to send to

martamartinez@aldahotels.com

877 091221

Double room with breakfast. VAT included.

60,00 €

ALDA ZARAGOZA INDEPENDENCIA **

Pza. España nº 7

876 036744

Single room with breakfast. VAT included.

50,00 €

876 036745

Double room with breakfast. VAT included.

60,00 €

ALFONSO ****

C/ Coso nº 1519

876 541118

Double room for single use with breakfast. VAT included.

65,97 €

Email hotelalfonso@palfoxhoteles.com

Important to say that you are delegate for the conference University of Zaragoza
Booking code: REECUZ 
There are 5 rooms available at this rate  

APARTAMENTOS SABINAS

C/ Espoz y Mina nº 33

976 205050

Flat 1 person, with breakfast. VAT included.

65,00 €

 

DON JAIME54 ***

C/ Don Jaime nº 54

876 647740

Accommodation and buffet breakfast. VAT included. Possible single room.

65,97 €

Email reception@hoteldonjaime54.com

booking from January

Important to say that you are delegate for the conference University of Zaragoza

Booking code: REECUZ 

EUROSTARS BOSTON ****

Avda. de las Torres nº 28

976 599192

Accommodation and breakfast. VAT included. Subject to availability.

65,97 €

10% discount on the best available rate at the time of booking
https://www.eurostarshotels.com/exe-boston.html?id_referer=REECUZ

EUROSTARS EXE W TC ***

C/ María Zambrano nº 31

976 738340

Accommodation and breakfast. VAT included. Subject to availability

65,97 €

 

EUROSTARS ZARAGOZA ****

C/ Miquel Roca i Junyent nº 5

(clsoe to Delicias Station)

976 287260

Accommodation and breakfast. VAT included. Subject to availability

65,97 €

 


ILUNION HOTELS ****

C/ Asín y Palacios nº 11

976 351100

Accommodation and breakfast. VAT included.

65,97 €

 

NH SPORT ***

C/ Moncayo nº 5

976 311114

Double room with breakfast. VAT included.

90,00 €

Email to
a.ballestero@hn-hotels.com




 Single room with breakfast. VAT included.    80,00

RIO ARGA **

C/ Contamina nº 20

976 399065

Double room for single use with breakfast. VAT included.

50,00 €

 

SAUCE **

C/ Espoz y Mina nº 33

976 205050

Double room for single use with breakfast. VAT included.

65,00 €

 

SERCOTEL HOTEL ORIENTE ***

C/ Coso nº 1113

976 203282

Double room with breakfast. VAT included.

99 €

Bookings received until 04/2024.

Email to:
recepcion.oriente@srhoteles.es

Booking code: REECUZ  




Single room with breakfast. VAT included.

Bookings received until 04/2024.

Email to:
recepcion.oriente@srhoteles.es

Booking code: REECUZ 

ZARAGOZA ROYAL ***

Arzobispo Domenech nº 46

976 214600

Accommodation and breakfast. VAT included.

65,97 €

Bookings received until 10/05/2024.
Email to:
recepcion.royal@aa-hoteles.com

Booking code: REECUZ 

ZENIT DON YO ****

C/ Juan Bruil nº 46

976 226741

Double room for single use, breakfast buffet. VAT included. Subject to availability

90 €

 Bookings received until 06/04/2024.

Email to:

Booking code: REECUZ